Thursday, July 29, 2004
Sehangat Asmara - Aisya Sofea

"Bibir Tidak Perlu Berkata, Bila Hati Sudah Mula Bersuara"




Sehangat Asmara adalah karya terbaru Aisya Sofea. Aisya Sofea mula dikenali dengan novel pertamanya Jauh. Novel terbaru ini lebih berkisar kepada watak utama Kamilia Najwa yang menghadapi konflik perasaan apabila lelaki yang paling dicintainya Zainal Arief muncul kembali dalam hidupnya untuk kali yang kedua. Saya berminat untuk membaca novel ini kerana permulaan cerita ini yang menjurus kepada kehidupan di luar negara.

Apa pun, Aisya Sofea ternyata mempunyai gaya penulisan yang tersendiri. Fokus penulisannya dalam Sehangat Asmara banyak ditumpukan kepada pergolakan perasaan seorang wanita bernama Kamilia Najwa yang begitu kompleks berbanding dengan plot cerita itu sendiri. Saya teringat satu babak dalam filem Inggeris di mana dua orang lelaki sedang bermain catur. Yang seorang ini bimbang kerana penolongnya, seorang wanita akan berhenti kerja. Yang seorang lagi memberi pandangan yang unik - dia boleh bermain catur kerana catur mempunyai undang-undang tetapi dia tewas dengan wanita kerana wanita adalah seorang insan yang kompleks dan sudah pastinya tidak ada undang-undang untuk mendefinasikan apa yang bermain dalam fikiran seorang wanita. Itulah yang cuba dipaparkan dalam novel Sehangat Asmara ini. Yang nyata, Aisya Sofea mampu menggambarkan perasaan seorang wanita dengan sedalam-dalamnya. Perasaan gembira, sedih, kecewa, hampa, tidak keruan digarap dengan begitu menyeluruh sekali.

Secara keseluruhan, Aisya Sofea telah mempamerkan satu karya yang mantap yang menyentuh nilai-nilai kemanusiaan dan kekeluargaan. Walaupun Aisya Sofea merupakan antara penulis popular yang mana karyanya banyak mendapat sambutan ramai, tapi secara peribadi, dia bukanlah penulis kegemaran saya. Mungkin kecenderungannya memanjangkan plot cerita sehingga kelihatan agak meleret membosankan saya. Saya mengambil masa yang agak lama juga untuk menghabiskan novel Sehangat Asmara. Tidak banyak kelainan dalam novel ini berbanding dengan novel-novel yang lain.

Rating: ***1/2(Best jugak)

Posted at 11:47 am by carriekirana

princess
July 3, 2011   10:16 AM PDT
 
to say the truth , i dont like to read malay books. then, my friend advice me to read sehangat asmara. after i read this book i started to love malay books. i can say this book is so interesting.when i read this book, icannot sleep, eat and everythingbecause i will be thinking what will be the next story. thanks to sister aiya sofea.witout u this book wouldnt be nice. i hope the next book will be more nice.

sue
June 1, 2008   11:15 AM PDT
 
to anisah kunun: u should try reading sehangat asmara,x rugi,gerenti best! hahaha
anisah kunun
April 7, 2008   05:30 PM PDT
 
sy suke novel2 aisyah sofea teruatamenye adam & hawa..hehe...sehangat asmara blom bace lg
ecah
March 27, 2008   10:39 AM PDT
 
saya suka novel aisya sofea.....
aina
March 6, 2008   09:48 AM PST
 
Melalui novel sehangat asmara....masa membaca ni saya boleh rasa apa yg cuba disampaikan...sedih, gembira, terharu dan pelbagai rasa lagi...memang best giler....bila nak keluar novel terbaru agaknya ye?
sue
February 19, 2008   11:05 AM PST
 
to aisya sofea:your writing is great.i really enjoyed reading sehangat asmara.sy mmg suka love stories,tambah2 yg bercinta kat overseas ni.mbuatkan sy rasa mcm nak bercinta kat overseas jugak tp yg sedihnya sy x ada peluang tu.he he he.but then i betul2 admire the characters in the novel,tambah2 zainal arief and kay.keep up the good work aisya sofea:)
siput
February 18, 2008   03:26 PM PST
 
saye dah 3 kali baca sehangat asmara,hehehe :)
atie
August 19, 2007   09:15 PM PDT
 
Akak.....sy suke sgt ngan novel2 akak...mmg best giler ar...klu da baca novel akak sy x mkn pun x ksh......biler akak nk kuarkan novel br lak?sy da x sbr da ni..
zuelie
August 8, 2007   04:50 PM PDT
 
saya suka membaca novelnya yang bertajuk jendela hati.. memang menyedihkan
Naz_pi
May 8, 2007   05:15 PM PDT
 
this is one of the best novel i ever have...novel2 aisya sofea mmg pilihan utama naz klu masuk kedai buku..harap ada novel baru yg lebih besttttttt..syabas aisya sofea.
Nadiah
February 16, 2007   10:16 PM PST
 
Novel nie mmg best lerr.Seriously,superr power.Woohhoo~
wern
September 30, 2006   05:41 PM PDT
 
stuju gak..tak rugi beli buku die nie..best apa...
Nizdaz
November 15, 2005   09:54 PM PST
 
novel ni sdp gak. Hasil karya aisya sofea. Coz saya kalau bca msti nak cri karya beliau.
anis
October 13, 2005   11:23 AM PDT
 
novel aisya sofea memang bestgiler!!!!!
mayyacali
August 8, 2005   10:28 PM PDT
 
actually, saya suka novel aisya sofea, the main reason is bahasa yang dia gunakan especially untuk menzahirkan rasa kasih sesama insan amat bersesuaian dengan budaya kita. tidak keterlaluan dan sopan untuk dibaca.
norra
May 25, 2005   12:54 PM PDT
 
Agree with you, Carrie. Antara sebab saya sukakan novel ini ialah garapan emosi wataknya yang kemas sekali. Kita dapat menyelami gelora hati Kay dengan mendalam sekali.
Dan antara sebab saya tidak suka novel ini ialah jalan ceritanya yang meleret-leret. Dan ketika membaca pun, saya melangkau m/s jugalah.
lie
April 29, 2005   10:43 AM PDT
 
walaupun sejak dulu saya suka membaca novel, tapi karya aisya sofea menyebabkan saya jatuh hati untuk terus mencari hasil tulisan nya. karyanya membuatkan kita turut merasa apa yang watak utamanya rasai.i love u aisya sofea
iza^_^
April 14, 2005   10:48 AM PDT
 
menaikkan semangat,touching n memang best giler. dan yang pasti da jatuh hati pada karakter zainal Arief. Wujud x orang mcm dier?
ain
March 8, 2005   12:34 PM PST
 
suka sangat..tak tau nak ckp tp ur words mmg cair..menyentuh sampai ke tangkl hati..touching laa
shasha
January 13, 2005   01:33 PM PST
 
best sangat.....saya suka penulisan aisya sofea. Kenapa tak ada novel terbaru aisya sofea. Saya baca berulang-ulang kali.
ryn
January 8, 2005   12:56 PM PST
 
I would rate this novel 4-5 *
adriyana ting
December 28, 2004   06:46 PM PST
 
best sangat..... Kenapalah tiada penulis yang sebaik penulis nie? Ideanya tiada persamaan dengan penulis lain. Paling sedih untuk tahun 2003
Em
December 21, 2004   12:25 PM PST
 
This is my favourite Malay novel. tak puas baca sekali.
dla
November 24, 2004   08:05 PM PST
 
menyayat hati
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry


CARRIE KIRANA

Kuala Lumpur
10 Julai/Cancer
Tulis, baca, masak, muzik, tonton wayang, melancong
Ungu, Maroon, Hijau Pucuk Pisang
Maggi goreng, nasi ayam, tiramisu, blueberry cheesecake
Ice lemon tea, green tea
Hubungi/sembang dengan saya di:carriekirana2@yahoo.com

Saya bukan siapa-siapa, hanya seorang hamba Allah yang mencari ruang di alam maya ini untuk melakukan satu perkara yang menjadi sebahagian daripada saya - menulis.


"BACAlah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia mencipta manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu yang maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya." - Terjemahan Ayat 1-5, Surah Al Alaq.

"Books showed me there were possibilities in life, that there were actually people like me living in a world I could not only aspire to but attain. Reading gave me hope. For me, it was an open door."-Oprah Winfrey

"You know you have read a good book when you turn the last page and feel as if you have lost a friend"-Anonymous.

LATEST ADDITION TO MY TREASURE TROVE OF BOOKSTORES

Times Pavilion - This is a new bookstore in town for booklovers and of course my new favorite place to find books. Excellent promotion for members - get 3 books for 2 - on top of that 5% for each book on discount; a lounge for members to enjoy chilling out and free WiFi
Borders- If you are lucky, you can get three books for the price of two books - Worth going
Times KLCC - I like Times very much because of the 10% off if you are a member , new arrivals - you can enjoy up until 25%- worth going
Popular, Ampang Point - Even better, sometimes you can get 20% off selected titles or the new arrivals
Kinokuniya KLCC - Check out some good promotions they have - new arrivals 20% off if you purchase another book of the same value or less
Minerva, Jalan TAR - a haven for Malay novel enthusiasts, attractive 20% off the wide range of Malay novels of your choice
MPH, Midvalley Megamall- Paling kedekut - you can only get points and once in the blue moon, you will get the red carpet specials but being a member doesn't get you much discount like the rest.



Bacalah seribu buku jika anda mahu menulis sebuah buku.


aku menulis bukan kerna nama... di sini aku coretkan pengalamanku, menjadi Cinderella Cinta, mengembara ke alam-alam cinta yang dizahirkan oleh deretan novelis... adakalanya perjalananku dihiasi denganGurindam Jiwayang indah dan telus; Pada satu ketika, aku juga dilambungOmbak Rindu. Aku terasa betapa Manisnya Cinta Yang Terindah dan Hangatnya Asmara. Adakalanya, cinta itu menjadi tragis lalu ia menjadi Rahsia Si Perindu. Kadang-kadang, hatiku tercuit... terusik... mengenangkan Epilog Cinta. Bila sampai masanya, air mataku juga bisa mengalir... Sesekali, ayat-ayat cinta yang indah kusimpan, untukku menulis rasa hatiku dalam ... diari dan surat... emel ? barangkali. Sudah jauh pengembaraanku... Mencari erti Cinta di bawah Bulan Yang Berbisik... di sebalik Bayangan Rindu... kadangkala aku terasa Bagaikan sang Puteri... menelusuri Labyrinth kehidupan namun sejauh mana aku pergi...aku hanya tahu yang satu...bahawa Syurga cinta akhirnya letaknya Di hati. - Carriekirana



.



   





<< July 2004 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31














































Name :
Web URL :
Message :

















Counters




Layang-layang- Koleksi Sajak Carriekirana

Bookrack - Carriekirana's Reviews on English Novels

Carrie's Column

Kolum Bintang Carriekirana



****1/2
Setulus Setia Seindah Nama - Siti Hasneza Abdul Hamid
Moga Kau Mengerti - Lily Haslina Nasir
Epilog Cinta - Lily Haslina Nasir
Hatiku Di Harajuku - Ramlee Awang Murshid
Nyanyian Tanjung Sepi - Noorsuraya
Tunjukkan Aku Satu Bintang - John Norafizan
Cenderawasih - Fatinilam Sari Ahmad
Cemburu Seorang Perempuan - Siti Hasneza Abdul Hamid
Arjuna Hati - Norzailina Nordin

****
5 Tahun 5 Bulan - Hlovate
Andai Kumiliki Semalam- Syamimi Aminolah
Percayalah - Ruby Hazri
Buatmu Kekasih - Aisya Sofea
Secebis Kasihmu - Syamimi Aminolah
Hati Yang Terusik -Nia Azalea
Pergilah Lara - Nor Erny Othman
Belaian Jiwa-Nor Erny Othman
Takagi Sayang - Nor Erny Othman
Yang Terindah - Anis Ayuni
Angin Dingin Dari Utara - Siti Hasneza Abdul Hamid
Untuk Semua Lelaki Yang Pernah Aku Cintai-Nor Erny Othman
Bagaikan Puteri-Ramlee Awang Murshid
Sempadan Tanpa Seri-John Norafizan
Rahsia Perindu-Ramlee Awang Murshid
Biru Ungu Cinta-Noorsuraya
Atas Nama Kasih - Salina Ibrahim
Kesturi - Fatinilam Sari Ahmad
Mahligai-Salina Ibrahim
Rindunya Kian Membara-Noosuraya
Tiada Indah-Ras Adibah Radzi
Bisikan Kasih-Norhayati Abdul Malek
Rindu Yang Pergi-Fazie Hanna
Kasihku Abadi - Shanika Latisha
Selamat Tinggal Sayang - Ma Lee Chuswan

***1/2
Surat Ungu Untuk Nuha - Noorsuraya
Relevankah Aku Di Hatimu - Rnysa
Jangan Biarkan Aku Menangis - Norhayati Berahim
Syurga Di Hati - Salina Ibrahim
Lelaki Terakhir- Sabariah Araur
Kau Laksana Bulan- Aina Emir
Kasih Antara Kita - Aleya Aneesa
Tanpamu Di Sisi - Puteri Andalas
Getaran Rindu - Norzailina Nordin
...Dan Mimpipun Bersatu - Izza Aripin
Semalam Ku Bermimpi - Aina Emir
Sutera Biru - Nor Rafishah Md Hassan
Kau Kekasihku-Anis Ayuni
Satu Janji - Ramlee Awang Murshid
Suara Hati-Anis Ayuni
Bukan Cinta Biasa - Izzul Izzati
Megalomania - Fatinilam Sari Ahmad
Tanah Andriyana-Noorsuraya
Gemersik Kalbu - Anis Ayuni
Untukmu Hana-Salina Ibrahim
Cintamu Di Hati-Aida Adriani
Manisnya Cinta - Anis Ayuni
Sesuci Cinta-Aina Emir
Pesona Rindu-Sharifah Abu Salem
Tiga Wajah-Lamia Aimal
Kau Yang Satu-Nia Azalea
Bisikan Rindu-Mimie Afinie
Permata Hati-Ma Lee Chuswan
Suite 1908-Sri Diah
Selamat Malam Tan Sri - Sri Diah
Pergilah Sepi-Fauziah Ashari
Tak Seindah Mimpi-Sharifah Abu Salem
Air Mata Kasih-Norhayati Berahim
Ombak Rindu-Fauziah Ashari
Sehangat Asmara-Aisya Sofea
Cinta Pertama-Norhayati Berahim


***
Tiada Batasan Sayang - Norhayati Berahim
Rinduku di Angin Lalu -Norishah Abu Bakar
Lafazkan Cintamu - Aida Adriani
Janji Kasih - Sri Diah
Kembalikanlah Kasihku - Nazawati Abdul Manap
Adam & Hawa - Aisya Sofea
Demi Kasih Ini -Hasreeyati Ramli
Bahagia Itu Miliknya - Rozita Abdul Wahab
Cinta..Tiada Akhirnya - Fauziah Ashari
Emilya Zulaikha -Ariff Affandy
Dendam Yang Terindah-Fatinilam Sari Ahmad
Keranamu Ain-Noorsuraya
Harga Diri - CT Rohaya Abu
Mimpi Kita Serupa-Siti Hasneza Abdul Hamid
Dia Lebih Mengerti-Norhayati Berahim
Tak Seindah Impian-Haikal
Mencari Cinta-Leeya Meeyra
Asmara Yang Pertama-Nass Alina Noah
Pelabuhan Kasih-Lily Suriani
Nota Cinta Buatmu-Norhayati Berahim
Impian Kasih- Liza Zahira
Masih Ada Rindu-Mimie Afinie
Ria Qistina-Bikash Nur Idris
Jauh-Aisya Sofea
Setia Menanti-Fauziah Ashari

**1/2
Lagu Rindu-Ayu Emelda
Secebis Rindu- Alis Ashiqin
Rindu Berdetik Lagi - Zuraidah Othman
Nilai Cintamu-Eka Fahara
Saat Cinta Bersemi - Damya Hanna
Setulus Janji-Aina Emir
Seindah Memori - Ilani Mysara
Seharum Kasih-Aina Emir
Badai Di Hati-Fazie Hanna
Kabus Kasih - Eka Fahara
Seindah Derita-Norhayati Berahim

**
Sutera Kasih-Sirhan Ansari






Contact Me

If you want to be updated on this weblog Enter your email here:




rss feed