Tuesday, July 27, 2004
Cinta Pertama - Norhayati Berahim


Sinopsis Cerita di Kulit Buku:

Dia lelaki tampan yang mempunyai segala-galanya. Namun dia juga insan biasa yang punya kekurangan. Dia tidak sesekali percaya pada cinta. Bagi dia, cinta suci hanya sekadar omongan yang tidak pernah menjadi kenyataan. Baginya, mana ada perempuan yang setia, mana ada perempuan yang suci cintanya. Selagi kesan luka masih terasa, masih kukuh menampar ingatan, dia lebih senang sendirian. Tidak disakiti dan menyakiti.

Secantik mana gadis yang hadir, rasa cinta tetap asing dalam hatinya. Tapi, sampai bila dia mampu mengasingkan cinta dengan dirinya. Lantas, ketika hadir seorang gadis yang penuh pengertian dan kejujuran, tercuit jua tangkai hati dan perasaan. Apakah akan dibiarkan igauan lampau menguasai diri hingga rasa cinta yang mula bertunas tidak sempat dinikmati...atau memberi ruang pada cinta yang pertama kali mengetuk hati? Dia keliru, adakah ini yang dinamakan cinta pertama....terseksa dalam keindahan?



Pada pendapat saya, karya terbaru Norhayati Berahim ini, Cinta Pertama, tidak banyak beza dari novel-novelnya yang lain. Elemen feminisme yang sering ditonjolkan dalam novel-novelnya terdahulu juga menjadi tunggak utama dalam Cinta Pertama. Kisah cinta tiga segi adalah plot utama. Carl Zafran tidak percayakan cinta. Noktah. Kenangan masa silam membentuk Carl Zafran menjadi manusia yang degil dan tidak tunduk pada perempuan. Tapi juga, hanya perempuan juga yang boleh melembutkan seorang lelaki. Kehadiran Nurul Iman dalam hidup Carl Zafran sebenarnya membuatkan lelaki itu keliru dengan dirinya sendiri. Watak sekondari seperti Muaz, umi ( Dr. Afifah), Haji Ahmad, Dr. Rahmat dan lain-lain adalah perencah yang mewarnakan kemelut di antara Carl Zafran dan Nurul Iman. Elemen kekeluargaan juga diselitkan oleh Norhayati Berahim dalam novel ini. Ini adalah salah satu intipati Norhayati Berahim dalam setiap novel yang dihasilkan olehnya. Norhayati Berahim menghargai institusi kekeluargaan walau mungkin ada badai-badai yang menimpa.

Salah satu sebab saya menyukai karya Norhayati Berahim ialah dia suka menggarapkan latar belakang cerita berdasarkan suasana di luar negara. Skop cerita ini agak meluas - tidak merangkumi hanya dalam rumah saja yang kadang-kala boleh menimbulkan rasa bosan kepada pembaca. Dunia sekarang semakin menuju ke arah dunia tanpa sempadan. Menggabung jalinkan unsur-unsur positif dari luar ke dalam budaya kita seharusnya dilakukan dengan lebih aktif oleh penulis tempatan supaya pembaca novel Melayu tidak seperti "katak di bawah tempurung". Saya bersetuju sangat dengan pendapat Norhayati Berahim, luas perjalanan , luas pandangan. Salah satu komennya yang saya gemar,"Seperti kata pepatah, dunia ialah sebuah buku, sesiapa yang tidak mengembara ibarat hanya membaca sehelai muka surat sahaja."

Rating:****

Posted at 11:03 am by carriekirana

rose
July 6, 2010   05:39 PM PDT
 
teringat satu novel norhayati ibrahim yg penah saya baca tapi tajuknya dah lupa. saya menangis tersedu2.... hebat penulis ni!
kasih
May 17, 2010   12:43 PM PDT
 
la....lame nye aku crik novel ni tak jumpe2 la...
mike
December 29, 2008   05:32 PM PST
 
ermm..3rd novel ive read..i luv it after Jibam..
zyra
May 7, 2008   02:03 AM PDT
 
CINTA PERTAMA...
novel niela novel yg pertama aku bc...
best sgt!!...
cengkih
August 4, 2007   03:10 PM PDT
 
karya norhayati ibrahim jarang sekali menghampakan pembaca.Tahniah..
PEAH
July 12, 2007   01:05 PM PDT
 
CINTA ITU BOLEH DIUMPAMA KAN BAGAI MAKAN SAMBAL BELACAN..WALAU PEDAS MENGALIR AIRMATA PASTI MAHU DIMAKAN JUA...CINTA JANGAN BUAT MACAM GORENG PISANG SUNGGUH ENAK BILA MAKAN PANAS-PANAS..BILA IA SEJUK JADI KURANG ENAK...HAHA..HILANG SEDAPNYA...
SYED
February 28, 2007   11:15 AM PST
 
"cinta pertama" ni sama dengan lain lain novel cinta ,arus semasa.saya rasa cuba pembaca membaca novel "kiranya aku tahu" karya nasrol shamsudin..kerana ia berpandukan pengalaman kisah benar .berhubung dengan perasaan sebenar seorang lelaki dalam mencari diri sendiri dan cinta hakiki..saya bagi 7 bintang novel ini
Iman
December 16, 2006   02:38 PM PST
 
alhamdulillah..
yg pling myentuh ia tuuryt mengaitkan ttg keISLAMAN
Name Rokiah
March 23, 2006   09:10 PM PST
 
Sebagai penggemar novel tempatan, karya Norhayati punya stail tensendiri dalam setiap novelnya. Banyak pengajaran dan berlatarbelakang luar negara dan kita terasa seolah kita turut hanyut dalam tulisannya....
dija
March 17, 2006   01:29 PM PST
 
gud...
INSAN
February 5, 2006   06:03 PM PST
 
NOT BAD....Saya belum baca tapi saya dapat merasakan perasaan cinta pertama itu.
aida
January 28, 2006   09:03 PM PST
 
best...salah satu novel karya Norhayati Berahim yg saya suka..but the best memang Pesanan terakhir seorg lelaki, hati yg luka, sentuhan kasih, airmata kasih.
arirada
November 30, 2005   07:53 PM PST
 
antara buku yg paling sy sayang!!
nor
August 23, 2005   06:15 PM PDT
 
Ye..betul. Pesanan terakhir seorang lelaki lagi best. Nak-naknya kalau imagine muka Nik Arif tu macam Fahrin Ahmad.
Name Ezz
June 7, 2005   10:24 AM PDT
 
We've some opinion kay! Cinta pertama best but x boleh tanding ngan pesanan seorang lelaki.
sakuraBee
May 12, 2005   03:37 PM PDT
 
best sangat!!
iza^_^
April 14, 2005   10:40 AM PDT
 
it's good.
kay
March 8, 2005   03:27 PM PST
 
Diantara buku-bukunya yang baik, tetapi the best is still Pesanan Seorang Lelaki...
khai_nisa
February 3, 2005   04:02 PM PST
 
bolehlah tahan....
adriyana ting
December 28, 2004   06:47 PM PST
 
best sangat....
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments







Previous Entry Home Next Entry


CARRIE KIRANA

Kuala Lumpur
10 Julai/Cancer
Tulis, baca, masak, muzik, tonton wayang, melancong
Ungu, Maroon, Hijau Pucuk Pisang
Maggi goreng, nasi ayam, tiramisu, blueberry cheesecake
Ice lemon tea, green tea
Hubungi/sembang dengan saya di:carriekirana2@yahoo.com

Saya bukan siapa-siapa, hanya seorang hamba Allah yang mencari ruang di alam maya ini untuk melakukan satu perkara yang menjadi sebahagian daripada saya - menulis.


"BACAlah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia mencipta manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu yang maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya." - Terjemahan Ayat 1-5, Surah Al Alaq.

"Books showed me there were possibilities in life, that there were actually people like me living in a world I could not only aspire to but attain. Reading gave me hope. For me, it was an open door."-Oprah Winfrey

"You know you have read a good book when you turn the last page and feel as if you have lost a friend"-Anonymous.

LATEST ADDITION TO MY TREASURE TROVE OF BOOKSTORES

Times Pavilion - This is a new bookstore in town for booklovers and of course my new favorite place to find books. Excellent promotion for members - get 3 books for 2 - on top of that 5% for each book on discount; a lounge for members to enjoy chilling out and free WiFi
Borders- If you are lucky, you can get three books for the price of two books - Worth going
Times KLCC - I like Times very much because of the 10% off if you are a member , new arrivals - you can enjoy up until 25%- worth going
Popular, Ampang Point - Even better, sometimes you can get 20% off selected titles or the new arrivals
Kinokuniya KLCC - Check out some good promotions they have - new arrivals 20% off if you purchase another book of the same value or less
Minerva, Jalan TAR - a haven for Malay novel enthusiasts, attractive 20% off the wide range of Malay novels of your choice
MPH, Midvalley Megamall- Paling kedekut - you can only get points and once in the blue moon, you will get the red carpet specials but being a member doesn't get you much discount like the rest.



Bacalah seribu buku jika anda mahu menulis sebuah buku.


aku menulis bukan kerna nama... di sini aku coretkan pengalamanku, menjadi Cinderella Cinta, mengembara ke alam-alam cinta yang dizahirkan oleh deretan novelis... adakalanya perjalananku dihiasi denganGurindam Jiwayang indah dan telus; Pada satu ketika, aku juga dilambungOmbak Rindu. Aku terasa betapa Manisnya Cinta Yang Terindah dan Hangatnya Asmara. Adakalanya, cinta itu menjadi tragis lalu ia menjadi Rahsia Si Perindu. Kadang-kadang, hatiku tercuit... terusik... mengenangkan Epilog Cinta. Bila sampai masanya, air mataku juga bisa mengalir... Sesekali, ayat-ayat cinta yang indah kusimpan, untukku menulis rasa hatiku dalam ... diari dan surat... emel ? barangkali. Sudah jauh pengembaraanku... Mencari erti Cinta di bawah Bulan Yang Berbisik... di sebalik Bayangan Rindu... kadangkala aku terasa Bagaikan sang Puteri... menelusuri Labyrinth kehidupan namun sejauh mana aku pergi...aku hanya tahu yang satu...bahawa Syurga cinta akhirnya letaknya Di hati. - Carriekirana



.



   





<< July 2004 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31














































Name :
Web URL :
Message :

















Counters




Layang-layang- Koleksi Sajak Carriekirana

Bookrack - Carriekirana's Reviews on English Novels

Carrie's Column

Kolum Bintang Carriekirana



****1/2
Setulus Setia Seindah Nama - Siti Hasneza Abdul Hamid
Moga Kau Mengerti - Lily Haslina Nasir
Epilog Cinta - Lily Haslina Nasir
Hatiku Di Harajuku - Ramlee Awang Murshid
Nyanyian Tanjung Sepi - Noorsuraya
Tunjukkan Aku Satu Bintang - John Norafizan
Cenderawasih - Fatinilam Sari Ahmad
Cemburu Seorang Perempuan - Siti Hasneza Abdul Hamid
Arjuna Hati - Norzailina Nordin

****
5 Tahun 5 Bulan - Hlovate
Andai Kumiliki Semalam- Syamimi Aminolah
Percayalah - Ruby Hazri
Buatmu Kekasih - Aisya Sofea
Secebis Kasihmu - Syamimi Aminolah
Hati Yang Terusik -Nia Azalea
Pergilah Lara - Nor Erny Othman
Belaian Jiwa-Nor Erny Othman
Takagi Sayang - Nor Erny Othman
Yang Terindah - Anis Ayuni
Angin Dingin Dari Utara - Siti Hasneza Abdul Hamid
Untuk Semua Lelaki Yang Pernah Aku Cintai-Nor Erny Othman
Bagaikan Puteri-Ramlee Awang Murshid
Sempadan Tanpa Seri-John Norafizan
Rahsia Perindu-Ramlee Awang Murshid
Biru Ungu Cinta-Noorsuraya
Atas Nama Kasih - Salina Ibrahim
Kesturi - Fatinilam Sari Ahmad
Mahligai-Salina Ibrahim
Rindunya Kian Membara-Noosuraya
Tiada Indah-Ras Adibah Radzi
Bisikan Kasih-Norhayati Abdul Malek
Rindu Yang Pergi-Fazie Hanna
Kasihku Abadi - Shanika Latisha
Selamat Tinggal Sayang - Ma Lee Chuswan

***1/2
Surat Ungu Untuk Nuha - Noorsuraya
Relevankah Aku Di Hatimu - Rnysa
Jangan Biarkan Aku Menangis - Norhayati Berahim
Syurga Di Hati - Salina Ibrahim
Lelaki Terakhir- Sabariah Araur
Kau Laksana Bulan- Aina Emir
Kasih Antara Kita - Aleya Aneesa
Tanpamu Di Sisi - Puteri Andalas
Getaran Rindu - Norzailina Nordin
...Dan Mimpipun Bersatu - Izza Aripin
Semalam Ku Bermimpi - Aina Emir
Sutera Biru - Nor Rafishah Md Hassan
Kau Kekasihku-Anis Ayuni
Satu Janji - Ramlee Awang Murshid
Suara Hati-Anis Ayuni
Bukan Cinta Biasa - Izzul Izzati
Megalomania - Fatinilam Sari Ahmad
Tanah Andriyana-Noorsuraya
Gemersik Kalbu - Anis Ayuni
Untukmu Hana-Salina Ibrahim
Cintamu Di Hati-Aida Adriani
Manisnya Cinta - Anis Ayuni
Sesuci Cinta-Aina Emir
Pesona Rindu-Sharifah Abu Salem
Tiga Wajah-Lamia Aimal
Kau Yang Satu-Nia Azalea
Bisikan Rindu-Mimie Afinie
Permata Hati-Ma Lee Chuswan
Suite 1908-Sri Diah
Selamat Malam Tan Sri - Sri Diah
Pergilah Sepi-Fauziah Ashari
Tak Seindah Mimpi-Sharifah Abu Salem
Air Mata Kasih-Norhayati Berahim
Ombak Rindu-Fauziah Ashari
Sehangat Asmara-Aisya Sofea
Cinta Pertama-Norhayati Berahim


***
Tiada Batasan Sayang - Norhayati Berahim
Rinduku di Angin Lalu -Norishah Abu Bakar
Lafazkan Cintamu - Aida Adriani
Janji Kasih - Sri Diah
Kembalikanlah Kasihku - Nazawati Abdul Manap
Adam & Hawa - Aisya Sofea
Demi Kasih Ini -Hasreeyati Ramli
Bahagia Itu Miliknya - Rozita Abdul Wahab
Cinta..Tiada Akhirnya - Fauziah Ashari
Emilya Zulaikha -Ariff Affandy
Dendam Yang Terindah-Fatinilam Sari Ahmad
Keranamu Ain-Noorsuraya
Harga Diri - CT Rohaya Abu
Mimpi Kita Serupa-Siti Hasneza Abdul Hamid
Dia Lebih Mengerti-Norhayati Berahim
Tak Seindah Impian-Haikal
Mencari Cinta-Leeya Meeyra
Asmara Yang Pertama-Nass Alina Noah
Pelabuhan Kasih-Lily Suriani
Nota Cinta Buatmu-Norhayati Berahim
Impian Kasih- Liza Zahira
Masih Ada Rindu-Mimie Afinie
Ria Qistina-Bikash Nur Idris
Jauh-Aisya Sofea
Setia Menanti-Fauziah Ashari

**1/2
Lagu Rindu-Ayu Emelda
Secebis Rindu- Alis Ashiqin
Rindu Berdetik Lagi - Zuraidah Othman
Nilai Cintamu-Eka Fahara
Saat Cinta Bersemi - Damya Hanna
Setulus Janji-Aina Emir
Seindah Memori - Ilani Mysara
Seharum Kasih-Aina Emir
Badai Di Hati-Fazie Hanna
Kabus Kasih - Eka Fahara
Seindah Derita-Norhayati Berahim

**
Sutera Kasih-Sirhan Ansari






Contact Me

If you want to be updated on this weblog Enter your email here:




rss feed